Gøyhetsskala

Gøyhetsskala (relativ verdi på apporter)

Hunden skal (de fleste ganger) hente den minst gøye apporten først. Som belønning får de hente den gøyeste. Vi forteller hunden at «bare du gjør ting i min rekkefølge og når jeg sier det skal du få hente den du har så lyst på». Reduserer stress/forventning, øker konsentrasjon og fokus på fører, og gjør at hunden ikke føler noe tap ved å vende seg bort fra en supergøy oppgave.

  • Fører
    • Jeg sier «følg med»
    • Jeg hvisker til Enya
    • Jeg peker utover i området
    • Jeg går ut i området og kikker
    • Jeg går ut i området og leter
  • Hvem kaster?
    • En synlig kaster som hunden går jaktfot bak
    • En synlig kaster ute i området
    • En skjult kaster ute i området
    • Jeg kaster med Enya i utgangsstilling
    • Jeg går frem og kaster
    • En annen går frem og legger ut – mye påvirkning
    • En annen går frem og legger ut – nøytralt
    • Jeg går og legger ut – mye påvirkning
    • Jeg går og legger ut – nøytralt
    • Hunden har sett flere dummyer bli kastet i området tidligere
  • Forflytning etter synspåvirkning
    • Ingen forflytning
    • Snu rundt på stedet
    • Kort forflytning i rett linje
    • Lang forflytning i rett linje
    • Kort forflytning – ender i en annen vinkel til området
    • Lang forflytning – ender i en annen vinkel til området
  • Tid/forstyrrelse etter synspåvirkning
    • Sender umiddelbart
    • Sender etter en liten pause
    • Sender etter kontakt
    • Sender etter å ha snudd bort
    • Sender etter å ha hentet en markering
    • Sender etter å ha hentet en dirigering
    • Sender etter å ha gjennomført et feltsøk
    • Sender etter forflytning og flere andre oppgaver – samme sted
    • Sender etter forflytning og flere andre oppgaver – annen vinkel
  • Lydpåvirkning
    1. Fjernkontrollert dummylauncher
    2. Håndholdt dummylauncher
    3. Hagle
    4. Startpistol
    5. Andelokk
    6. «Hepping»
    7. Ingen lyd
  • Vann
    1. Kast på blankt vann
    2. Dirigering på vann
    3. Markering over vann
    4. Dirigering over vann
    5. Lander i vannpytt på land
  • Type vann
    1. Stort vann
    2. Smalt vann
    3. I vannkanten
    4. Grøft med vann
  • Nedfall
    • På blankt vann
    • I vannpytt
    • Ruller etter landing
    • Skjult i terreng
    • I et tre, faller ned
    • Helt skjult nedfall
    • Lander åpent
  • Påvirkning i området
    • Skudd og markering fra en synlig person.
    • En annen hund har hentet i området.
    • Hunden har nettopp vært i området.
    • Hunden har vært i området tidligere.
    • Hunden har vært med ut og sett noe blitt lagt.
    • Hund og fører har vært i området og gått direkte linje til sendingspunkt
    • Hund og fører har vært i området og en omvei til sendingspunkt
  • Påvirkning i området
    • Synlig kaster
    • Synlig skytter
    • Fører går ut og kikker i området
    • Går og tar på ting i området
    • Lager lyd i området
    • Skyter mot området
    • Går i retning av området
  • Type kast
    • Langt
    • Kort
    • Lavt
    • Høyt
    • Mye rotasjon
    • Langs bakken
    • Høy fart
    • Lav fart
    • Farge på dummy
  • Apportgjenstand
    • Vilt
    • Kanindummy
    • Fugledummyer
    • Stor dummy (> 1 kg)
    • Vanlig dummy (250 g – 1 kg)
    • Smådummyer
    • Dummyer med spennende form
    • Tennisball
    • Pipetennisball!
Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s